Kwart loonwerkers kiest voor tractor New Holland

New Holland blijft het populairste tractormerk onder loonwerkbedrijven. Bijna 25% van de loonwerkers noemt New Holland als eerste merk. Hiermee is de populariteit van de geel-blauwe tractoren weer terug op het niveau van 2010. Deutz-Fahr zet zijn opmars, die het een aantal jaar geleden inzette, voort maar blijft een relatief kleine speler.
Dat blijkt uit de LoonwerkScanner 2012 van AgriDirect waarbij agrarische loonwerkers onder andere gevraagd wordt naar het aantal tractoren en het merk hiervan. Zowel het eerste als het tweede trekkermerk wordt geïnventariseerd. In december 2012 zijn ruim 1600 Nederlandse loonwerkers telefonisch benaderd.New Holland komt terug van een daling in populariteit in 2011; 23,6% van de loonwerkers noemde dit merk toen als eerste tractormerk. Van Fendt, nummer drie op de ranglijst, steeg daarentegen de populariteit in 2010 en 2011. Deze lijn kon in 2012 echter niet vastgehouden worden. John Deere is de stabiele nummer twee.Deutz-Fahr is het enige merk dat al vijf jaar lang aan populariteit wint. Het Duitse merk werd in 2008 door 5,5% van de loonwerkers genoemd als eerste trekkermerk, nu is dat bijna 8%. Toch blijft het percentage nog ver achter bij Case IH dat met ruim 13% de vierde plaats bezet.

Bron: Bloembollenvisie  20 februari 2013

New Holland agr culture trekker tractor logo